Jak zabránit ponorkové nemoci?

09.04.2020

Možná jste ještě nikdy netrávili tolik času se svými dětmi, partnerem či partnerkou jako nyní během státem nařízeného nouzového stavu. Jak tohle období zvládnout a udržet si dobré vztahy v rodině?

Zeptali jsme se PhDr. Petra Šmolky, manželského poradce a psychologa.

Text: Zuzana Burešová Foto: Archiv

Očekáváte na konci roku více rozvodů, nebo naopak plné porodnice?

Osobně se domnívám, že u nás nedojde ani k jednomu. Život „v ponorce“ zpravidla pouze posílí prožívané emoce. Nejen negativní, ale někdy i ty pozitivní. Přesto se nedomnívám, že by se běžný český pár v tomto období z nedostatku lepší zábavy snažil o početí dalšího člena rodiny. Zvlášť v případě, má-li doma velice účinný antikoncepční prostředek – potomky, jimž je bráněno trávit dny ve školách a školkách. Trochu bych se spíše obával, že dalším z možných dopadů dnešních opatření mohou být útěky potomků z domova, zvláště těch, co se dosud s rodiči znali vlastně jen tak „od vidění“.

Jakou zkouškou teď prochází české rodiny?

Běžně spolu údajně manželé trávili zhruba 60 hodin bdělého stavu týdně. S dětmi, zejména pak těmi většími, ještě výrazně méně. Dnešní obrázek české rodiny se od toho tradičního výrazně liší. Tak intenzivně a dlouho jsme se svými bližními nikdy nebyli. Až se život vrátí zase k normálu, bude mít mnohý z nás spoustu materiálu k popisu života v ponorkách. Kdosi moudrý jednou řekl, že je dobré zvolit si za životního souputníka toho, jehož charakteristiky nám převážně nevadí. Pro zastánce zamilovanosti to bylo konstatování jen těžko přijatelné, s dnešními zkušenostmi mi však připadá dost výstižné a užitečné.

Ovlivní karanténa manželství i pozitivně?

Jistě jsou rodiny, které tuto situaci společně zvládají. Kde si jednotliví členové jsou navzájem oporou. Omezení kontaktu se širší rodinou může mít také něco do sebe. Méně se vídáme s tchány a tchýněmi, ti starší s vnoučaty. O to více se na ně pak můžeme těšit. Společně sdílená omezení a s nimi spojené prožitky mohou naše vztahy posílit. Je to šance, abychom mohli ty druhé něčím překvapit. Něčím pozitivním, co by do nás dříve byli bývali neřekli.

Co může s psychikou partnerů udělat stav, kdy jim chybí přirozený ventil? Muž si nemůže například zahrát s kamarády fotbal, žena si nezajde do fitka…

Chybějící ventily vedou k tomu, že dříve či později začneme své okolí „prudit“. Dle možností bychom si i v této době nějaké ventily mimo rodinu nalézt měli. Zatím nám nikdo nebrání v tom, abychom se šli ven proběhnout nebo naštípat dříví či poklidit konečně ten nepořádek v garáži, ve spíži nebo dětském pokoji.

Prožíváme teď klid před bouří, kdy se později nakupí problémy s prací, penězi, dluhy?

Obávám se, že k tomu dojít může. Nějaká omezení nepochybně přijdou. Půjčky bude zas třeba splácet, pracovní resty dohánět. Dočasně se asi zvýší nezaměstnanost a někdy i zadluženost. Nevím, zda půjde převážně o bouřky. Ty mají jednu nespornou výhodu – mnohdy pročistí atmosféru. Podzimní pošmourno a občasné plískanice bývají horší. Zkusme občas přistihnout své bližní i při něčem, co je nám milé, a dejme jim to patřičně najevo.

Může tohle období zlepšit vztahy dětí a rodičů, kteří na ně nikdy neměli moc času?

Hypoteticky jistě může. Záleží to ale na obou stranách. Budeme-li se snažit pouze o to, abychom suplovali školu, pak je sporné, zda je více společně tráveného času zrovna výhodou. Nadějnější pro vzájemné vztahy je, když si najdeme čas i na společnou hru. V lepším případě tu, kdy budeme ctít olympijskou myšlenku, totiž že není důležité za každou cenu zvítězit, ale zúčastnit se.

Několik užitečných rad na závěr:

  1. Snažte se druhé přistihnout při něčem, zač je možné je pochválit.
  2. Když nám na druhých něco vadí, mluvme více o svých pocitech než o jejich negativních vlastnostech.
  3. Občas si od sebe navzájem odpočiňme. Například tím, že na nákup či krátkou procházku půjdeme sami.
  4. Udržujme alespoň na distanc kontakty s okolím, s vnoučaty, přáteli, kolegy.
  5. Připusťme si, že lepší časy již brzy nastanou, a máme se nač těšit.
  6. A hlavně – udržujme běžný režim, v němž se nejen spí a jí, ale i probouzí, vstává a něco užitečného činí.



 

Přihlásit se k odběru novinek

Nejnovější články

Mohlo by vás zajímat

Jsme tu pro vás!

Uvažujete jak sebe, nebo svou rodinu zabezpečit pro případ nepříznivých situací?
Neváhejte nás kontaktovat!
Rádi vám se vším poradíme a
zodpovíme vaše dotazy.