Učení nesmí být pro dítě trápením!

06.09.2019

Je vaše dítě ve škole pomalejší? Špatně se soustředí a někdy ani neví, jakou látku posledně probírali? Může mít jednu ze specifických poruch učení (SPU).

Co si pod pojmem SPU představit? Jedná se o skupinu poruch, které mohou být jednou z příčin obtíží u dětí ve škole.  Odborně se v českém jazyce definují předponou „dys“ – např. dyslexie, dysgrafie… atd. V rozhovoru vám některé blíže představí výtvarná umělkyně Alena Kupčíková, která dětem se SPU pomáhá.

Text: Zuzana Burešová Foto: Archiv

Které jsou nejčastější poruchy u dětí?

Nejrozšířenější je dyslexie, tedy vývojová porucha čtení. Nově se objevuje také dysfázie, kdy děti těžko komunikují se svým okolím. Poruchy se ale projevují v různých kombinacích, kdy mají děti různě velké potíže se psaním, osvojením gramatiky nebo s učením matematiky. Existuje také porucha pohybové koordinace. V takovém případě je pro dítě složité si například zavázat tkaničku nebo se naučit jezdit na kole. Většinou se souběžně také nedokáží plně soustředit na výuku.

Čeho by si měl rodič u svého dítěte všímat?

Základem je, že dítě by mělo umět různé dovednosti ještě dříve, než se naučí číst a psát. Rodič ho například může učit rozeznávat různé tvary nebo barvy. Mohou společně zkoušet, jestli dítě dokáže napodobit slova, opakovat je nebo jak si zapamatuje slova z písničky. Zjednodušeně, nenechat dítě sedět u počítače, ale rozvíjet jeho řeč, představivost, číst mu pohádky a hrát s ním hry. Mozek je totiž geniální motor, který potřebuje různorodé podněty. Navíc je vždy důležité zapojit pohyb, kterého mají děti všeobecně málo.

Co dětem může pomoct?

Na základě vlastní zkušenosti s dyslexií jsem vytvořila během studií na Akademii výtvarných umění tzv. Multimediální interaktivní testy a Slabikář pro prevenci počátečních problémů se psaním a čtením pro děti od čtyř let. Odhalí potíže, které dítě má, a připraví ho co nejlépe do školy. Potěšilo mě, že tyto pomůcky získaly mezinárodní ocenění napříč světem – od Číny až po Evropu. Používají je v mateřských školách i v pedagogicko-psychologických poradnách.

Začal nový školní rok, jak těžký je pro děti s poruchou učení?

Řekla bych, že největší riziko je stres a soustředění. Pro prvňáčky je i samotné sezení v lavici únavné a nevnímají pak tolik probíranou látku, což může vyústit ve špatné školní výsledky.  
Každé dítě má své tempo, které je potřeba respektovat. Proto je osobnost učitele a to, jak k žákům přistupuje, klíčová.

Mají ale učitelé čas s těmito dětmi dostatečně pracovat?

Ze zákona je dyslexie popsaná jako středně těžký handicap a učitel by v těchto případech měl pro dítě vytvořit speciální výukový plán. Dítě by mělo zbožňovat svého učitele a učitel by měl umět každé dítě ocenit a samozřejmě jej také neshazovat. Bohužel, jako vše je to hlavně o lidech, a ne všude to funguje ideálně.

Má dyslexie vliv na inteligenci?

Nemá, jen je potřeba na život nahlížet jiným způsobem. Domnívám se, že dyslexie je vlastně velké plus z pohledu originality. I proto je mezi umělci tolik lidí právě s touto poruchou. Například ve vědě, když si věci důkladně nepamatujete, si je musíte domyslet, což uměli geniální vědci s „dys“, jako byli například Edison nebo Einstein. Z hudebníků se zase prosadili Mozart nebo Lennon. V literatuře Agatha Christie a ve filmu například režisér Steven Spielberg nebo Walt Disney.

Co vám dala nebo vzala dyslexie?

Pro mě je dyslexie dar a velké plus v tom, že si jako umělec nemůžu nikdy vykrást své nápady či se opakovat. Tím pádem dělám pořád věci, na které nahlížím, jako kdyby byly úplně nové. Mínus naopak shledávám v tom, že nevidím pravopisné chyby ani překlepy. Pokud nějaké slovo dobře neznám, nedokážu ho přepsat z jednoho papíru na druhý bez chyby, aniž bych to dělala písmeno po písmenu.

Založila jste sdružení DYS na podporu dyslektickým dětem. Jak pomáháte?

Poskytujeme slabikáře, testy a nabízíme kontakty na odborníky. Začátkem září taky pořádáme pro veřejnost „Den dyslexie“, který se letos koná 8. a 9. září. Oslovila jsem kolegy umělce, co mají také nějaké zkušenosti s „dys“ a společně jsme vymysleli workshopy tak, aby ukázaly výhody našich osobních zážitků s dyslexií. Přidali se k nám odborníci, pedagogové, psychologové i rodiče. Letos už slavíme 10 let a dovoluji si říct, že jsme přeměnili vnímání dyslexie. Ukázali jsme, že může být opravdovým darem. Veřejně jsme otevřeli mnoho otázek a také nabídli odpovědi, jak s dyslexií žít.

Více o „Dnu dyslexie“ a dyslexii obecně se dozvíte na www.dys.cz, kde najdete také testy a slabikáře zdarma.

Přihlásit se k odběru novinek

Nejnovější články

Mohlo by vás zajímat

Jsme tu pro vás!

Uvažujete jak sebe, nebo svou rodinu zabezpečit pro případ nepříznivých situací?
Neváhejte nás kontaktovat!
Rádi vám se vším poradíme a
zodpovíme vaše dotazy.