Učení nesmí být pro dítě trápením!

06.09.2019

Je vaše dítě ve škole pomalejší? Špatně se soustředí a někdy ani neví, jakou látku posledně probírali? Může mít jednu ze specifických poruch učení (SPU).

Co si pod pojmem SPU představit? Jedná se o skupinu poruch, které mohou být jednou z příčin obtíží u dětí ve škole.  Odborně se v českém jazyce definují předponou „dys“ – např. dyslexie, dysgrafie… atd. V rozhovoru vám některé blíže představí výtvarná umělkyně Alena Kupčíková, která dětem se SPU pomáhá.

Text: Zuzana Burešová Foto: Archiv

Které jsou nejčastější poruchy u dětí?

Nejrozšířenější je dyslexie, tedy vývojová porucha čtení. Nově se objevuje také dysfázie, kdy děti těžko komunikují se svým okolím. Poruchy se ale projevují v různých kombinacích, kdy mají děti různě velké potíže se psaním, osvojením gramatiky nebo s učením matematiky. Existuje také porucha pohybové koordinace. V takovém případě je pro dítě složité si například zavázat tkaničku nebo se naučit jezdit na kole. Většinou se souběžně také nedokáží plně soustředit na výuku.

Čeho by si měl rodič u svého dítěte všímat?

Základem je, že dítě by mělo umět různé dovednosti ještě dříve, než se naučí číst a psát. Rodič ho například může učit rozeznávat různé tvary nebo barvy. Mohou společně zkoušet, jestli dítě dokáže napodobit slova, opakovat je nebo jak si zapamatuje slova z písničky. Zjednodušeně, nenechat dítě sedět u počítače, ale rozvíjet jeho řeč, představivost, číst mu pohádky a hrát s ním hry. Mozek je totiž geniální motor, který potřebuje různorodé podněty. Navíc je vždy důležité zapojit pohyb, kterého mají děti všeobecně málo.

Co dětem může pomoct?

Na základě vlastní zkušenosti s dyslexií jsem vytvořila během studií na Akademii výtvarných umění tzv. Multimediální interaktivní testy a Slabikář pro prevenci počátečních problémů se psaním a čtením pro děti od čtyř let. Odhalí potíže, které dítě má, a připraví ho co nejlépe do školy. Potěšilo mě, že tyto pomůcky získaly mezinárodní ocenění napříč světem – od Číny až po Evropu. Používají je v mateřských školách i v pedagogicko-psychologických poradnách.

Začal nový školní rok, jak těžký je pro děti s poruchou učení?

Řekla bych, že největší riziko je stres a soustředění. Pro prvňáčky je i samotné sezení v lavici únavné a nevnímají pak tolik probíranou látku, což může vyústit ve špatné školní výsledky.  
Každé dítě má své tempo, které je potřeba respektovat. Proto je osobnost učitele a to, jak k žákům přistupuje, klíčová.

Mají ale učitelé čas s těmito dětmi dostatečně pracovat?

Ze zákona je dyslexie popsaná jako středně těžký handicap a učitel by v těchto případech měl pro dítě vytvořit speciální výukový plán. Dítě by mělo zbožňovat svého učitele a učitel by měl umět každé dítě ocenit a samozřejmě jej také neshazovat. Bohužel, jako vše je to hlavně o lidech, a ne všude to funguje ideálně.

Má dyslexie vliv na inteligenci?

Nemá, jen je potřeba na život nahlížet jiným způsobem. Domnívám se, že dyslexie je vlastně velké plus z pohledu originality. I proto je mezi umělci tolik lidí právě s touto poruchou. Například ve vědě, když si věci důkladně nepamatujete, si je musíte domyslet, což uměli geniální vědci s „dys“, jako byli například Edison nebo Einstein. Z hudebníků se zase prosadili Mozart nebo Lennon. V literatuře Agatha Christie a ve filmu například režisér Steven Spielberg nebo Walt Disney.

Co vám dala nebo vzala dyslexie?

Pro mě je dyslexie dar a velké plus v tom, že si jako umělec nemůžu nikdy vykrást své nápady či se opakovat. Tím pádem dělám pořád věci, na které nahlížím, jako kdyby byly úplně nové. Mínus naopak shledávám v tom, že nevidím pravopisné chyby ani překlepy. Pokud nějaké slovo dobře neznám, nedokážu ho přepsat z jednoho papíru na druhý bez chyby, aniž bych to dělala písmeno po písmenu.

Založila jste sdružení DYS na podporu dyslektickým dětem. Jak pomáháte?

Poskytujeme slabikáře, testy a nabízíme kontakty na odborníky. Začátkem září taky pořádáme pro veřejnost „Den dyslexie“, který se letos koná 8. a 9. září. Oslovila jsem kolegy umělce, co mají také nějaké zkušenosti s „dys“ a společně jsme vymysleli workshopy tak, aby ukázaly výhody našich osobních zážitků s dyslexií. Přidali se k nám odborníci, pedagogové, psychologové i rodiče. Letos už slavíme 10 let a dovoluji si říct, že jsme přeměnili vnímání dyslexie. Ukázali jsme, že může být opravdovým darem. Veřejně jsme otevřeli mnoho otázek a také nabídli odpovědi, jak s dyslexií žít.

Více o „Dnu dyslexie“ a dyslexii obecně se dozvíte na www.dys.cz, kde najdete také testy a slabikáře zdarma.

Přihlásit se k odběru novinek

Nejnovější články

Mohlo by vás zajímat

Otestujte si svoji kondici

Odpovězte na pár jednoduchých otázek a hned zjistíte, jak jste na tom s kondicí.

Spustit test kondice

Jsme tu pro vás!

Uvažujete jak sebe, nebo svou rodinu zabezpečit pro případ nepříznivých situací?
Neváhejte nás kontaktovat!
Rádi vám se vším poradíme a
zodpovíme vaše dotazy.