Když Baťa lisoval pneumatiky

12.09.2018

Proslulé české pneumatiky letos oslavily sedmdesátku. Víte, co název Barum vlastně znamená?

A že na těchto „gumách“ jezdí dva z deseti českých řidičů? Druhý díl seriálu o slavných značkách automobilového světa je tu.

Text: Štěpán Vorlíček    Foto: Archiv

Stalo se to 22. dubna 1948: Registrovalo se dodnes používané logo Barum s typickým okřídleným počátečním písmenem. Dnes je v celém koncernu Continental druhou nejprodávanější značkou v Evropě. Podle průzkumu, který si výrobce nechal zpracovat loni na vzorku asi dvou tisíc aut, používá v Česku pláště Barum osmnáct procent řidičů.
Přečtěte si první díl seriálu o historii značky Volkswagen.

Po druhé světové válce muselo ministerstvo dopravy reagovat na zplundrované a vymlácené silnice i dávno ojeté pneumatiky, které majitelé neměnili roky, protože na to za války neměli. Výsledkem byla výrazná omezení rychlosti – až na 40 km/h ve městech – a v roce 1947 také dohoda o vytvoření nové obchodní organizace, která se bude věnovat distribuci a prodeji pneumatik. Navzdory špatné kvalitě používaných plášťů totiž ve skladech zlínské továrny ležely nevyužité pneumatiky v hodnotě asi dvacet milionů korun.

A jak přišel na svět dodnes známý název? To bylo o něco dřív. Spojením prvních písmen značek Baťa, Kudrnáč-Rubena a Matador/Mitas vznikla jedna jediná: slavný Barum. Pod jeho jménem se později prodávaly veškeré gumové výrobky v ČSSR. Barum v době svého vzniku navazoval na tradici výroby pneumatik ve Zlíně a jeho okolí.

Když pneu, tak Rudý říjen

První nákladní pláště nechal už v roce 1932 vylisovat známý průmyslník Tomáš Baťa. Velice rychle následovaly i osobní pneumatiky a Baťova společnost dokázala v několika letech změnit poměry na československém trhu s automobilovým obutím. Její výrobky se prodávaly levněji než konkurenční z dovozu, takže zatímco v roce 1932 se do ČSR dovezlo 522 600 pneumatik, v roce 1935 klesl počet importovaných plášťů na pouhých 41 148 kusů.

Vzhledem ke svému významu se Baťa stal po válce i prvním majitelem značky Barum. Netrvalo to ale dlouho. Baťovy závody záhy změnily jméno na Svit a gumárenská výroba byla následně vyčleněna do podniku s dnes už neskutečně znějícím názvem Rudý říjen.

Socialismus ale také inovoval: postupně byly do výrobního programu zavedeny bezdušové a později také radiální pláště. K významným okamžikům patří spuštění výroby v nové pneumatikárně v Otrokovicích, která byla slavnostně otevřena v roce 1972. Od roku 1971 je Barum partnerem legendární Barum Rallye.

Dárek na zimu

Po sametové revoluci bylo pro Barum existenciální najít silného partnera. Firma nakonec zakotvila v koncernu Continental AG. Smlouva o spojení byla podepsána před Vánocemi 1992, v platnost vstoupila začátkem března 1993. Vznikla tak společnost Barum Continental s.r.o. (dnes je to naopak, Continental Barum s.r.o.) a značka se stala součástí německého koncernu.

Spojení s globálním hráčem umožnilo další rozvoj a výrazný nárůst objemu prodeje. Barum je dodnes jistotou českých řidičů: stejně jako za první republiky jde o dobré pláště za velmi příznivou cenu. Vždyť Barum je dnes druhou nejprodávanější koncernovou značkou hned za prémiovým Continentalem. V roce 2017 obsadil model Brillantis 2 první místo mezi letními plášti a Polaris 3 zvítězil mezi zimními.

K sedmdesátým narozeninám sobě a svým zákazníkům Barum už teď na podzim nadělí dárek – zbrusu novou zimní pneumatiku Polaris 5, která se stane už pátou generací populárních zimních plášťů.

Významné milníky v historii značky Barum

1932 – Vyrobena první pneumatika značky Baťa.
1948 – Vznik značky Barum.
1959 – První bezdušové pláště.
1967     – První radiální pneumatika Barum 155-14 OR 1 určená mimo jiné pro legendární Škodu 1000 MB.
1971    – Zahájena výroba v továrně v Otrokovicích, dnes největším závodě společnosti Continental v Evropě. První vylisovanou pneumatikou je radiální Barum 155-14 OR 6.
1971     – První ročník nejslavnějšího motoristického podniku na území Československa, Barum Rallye. Značka Barum je celou dobu jejím partnerem.
1987 – Pneumatiky OR 37 pro Škodu Favorit.
1993 – Barum se stává součástí koncernu Continental.
2002     – Pneumatika Barum Bravuris zvládne rychlost až 240 km/h.
2018 – Uvedena nová zimní pneumatika Barum Polaris 5.
 

Přihlásit se k odběru novinek

Nejnovější články

Mohlo by vás zajímat

Otestujte si svoji kondici

Odpovězte na pár jednoduchých otázek a hned zjistíte, jak jste na tom s kondicí.

Spustit test kondice

Jsme tu pro vás!

Uvažujete jak sebe, nebo svou rodinu zabezpečit pro případ nepříznivých situací?
Neváhejte nás kontaktovat!
Rádi vám se vším poradíme a
zodpovíme vaše dotazy.