Tato webová stránka používá cookies

K personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti využíváme soubory cookie. Informace o tom, jak náš web používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Partneři tyto údaje mohou zkombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které získali v důsledku toho, že používáte jejich služby.

Zobrazit detaily Akceptovat

Nutné cookies pomáhají, aby byla webová stránka použitelná tak, že umožní základní funkce jako navigace stránky a přístup k zabezpečeným sekcím webové stránky. Webová stránka nemůže správně fungovat bez těchto cookies.

Jméno Poskytovatel Účel Vypršení Typ
JSESSIONID pojistovna.nn.cz Funkční cookie webové aplikace Session HTTP
TS# pojistovna.nn.cz Ukládá stav souhlasu uživatele se soubory cookies pro aktuální doménu. Session HTTP

 

Statistické cookies pomáhají majitelům webových stránek, aby porozuměli, jak návštěvníci používají webové stránky. Anonymně sbírají a sdělují informace.

Jméno Poskytovatel Účel Vypršení Typ
_ga nn.cz Používá služba Google Analytics - Registruje jedinečné ID, které se používá k generování statistických údajů o tom, jak návštěvník používá web. 2 roky HTTP
_gali nn.cz Používá služba Google Analytics k shromažďování údajů o používání webu Session HTTP
_gat nn.cz Používá služba Google Analytics - Neuchovává žádné informace o uživatelích, jen limituje dotazy posílané na doubleclick.net Session HTTP
_gid nn.cz Používá služba Google Analytics - Registruje jedinečné ID, které se používá k generování statistických údajů o tom, jak návštěvník používá web. Session HTTP
s_cc nn.cz Používá se k ověření, zda prohlížeč uživatele podporuje cookies. Session HTTP
s_fid nn.cz Uloží aktuální verzi aplikace Flash, která je k dispozici v prohlížeči uživatele. 2 roky HTTP
s_sq nn.cz Zaznamenává informace o klikání na stránce. Session HTTP
s_vi ingpojistovna.d3.sc.omtrdc.net Registruje jedinečný identifikátor, který identifikuje zařízení uživatele pro opakování návštěvy. 2 roky HTTP

 

Marketingové cookies jsou používány pro sledování návštěvníků na webových stránkách. Záměrem je zobrazit reklamu, která je relevantní a zajímavá pro jednotlivého uživatele a tímto hodnotnější pro vydavatele a inzerenty třetích stran.

Jméno Poskytovatel Účel Vypršení Typ
0 adform.net neklasifikované 2 roky HTTP
ads/user-lists/# google.com neklasifikované Session HTTP
C adform.net Používá se k ověření, zda prohlížeč uživatele podporuje cookies. 30 dní HTTP
cid adform.net Optimalizuje zobrazení reklamy na základě kombinace pohybu uživatele a různých nabídek inzerentů pro zobrazování reklam uživatelů. 2 mesiace HTTP
collect google-analytics.com Používá se k odesílání dat do Google Analytics o zařízení a chování návštěvníka. Sleduje návštěvníka přes cíle a marketingové kanály. Session HTTP
GPS youtube.com Zaregistruje na mobilních zařízeních jedinečné ID umožňující sledování na základě zeměpisné polohy GPS. Session HTTP
IDE doubleclick.net Používá společnost Google DoubleClick k registraci a hlášení akcí uživatelů webu po zobrazení nebo kliknutí na reklamy inzerenta s cílem měřit účinnost reklamy a prezentovat cílené reklamy uživateli. 2 roky HTTP
r/collect doubleclick.net Používá společnost Google DoubleClick k personalizaci reklam zobrazovaných uživatelům na základě předchozích návštěv na našich webových stránkách Session Pixel
Serving/TrackPoint adform.net Používá společnost Google DoubleClick k registraci a hlášení akcí uživatelů webu po zobrazení nebo kliknutí na reklamy inzerenta s cílem měřit účinnost reklamy a prezentovat cílené reklamy uživateli. Session Pixel
test_cookie adform.net Používá se k ověření, zda prohlížeč uživatele podporuje cookies. Session HTTP
uid adform.net Registruje jedinečné ID uživatele, které rozpoznává prohlížeč uživatele při návštěvě webových stránek, které používají stejnou reklamní síť. Cílem je optimalizovat zobrazování reklam na základě pohybů uživatele a nabídek různých poskytovatelů reklam pro zobrazování reklam uživatelů. Session HTTP
VISITOR_INFO1_LIVE youtube.com Snaží se odhadnout šířku pásma uživatelů na stránkách s integrovanými videi YouTube. 179 dní HTTP
YSC youtube.com Zaregistruje jedinečné ID, které uchovává statistiky o tom, jaké videozáznamy od YouTube uživatel viděl. Session HTTP

 

Neklasifikované cookies jsou cookies, které máme v procesu klasifikování společně s poskytovateli jednotlivých cookies.

Jméno Poskytovatel Účel Vypršení Typ
bstat bstat.io neklasifikované 1 rok HTTP
click_storage pojistovna.nn.cz neklasifikované Session HTTP
cookies.js pojistovna.nn.cz neklasifikované Session HTTP
genesys.tracker.globalVisitID nn.cz neklasifikované 3 roky HTTP
genesys.tracker.serverAlias nn.cz neklasifikované Session HTTP
genesys.tracker.visitID nn.cz neklasifikované Session HTTP
GWEROUTEID chat.nn.cz neklasifikované Session HTTP
last_url nn.cz neklasifikované 1 rok HTTP
lng pojistovna.nn.cz neklasifikované 29 dní Pixel
mojeZp pojistovna.nn.cz neklasifikované bez expirace Pixel
s_cm nn.cz Cookie pro identifikaci zdroje návštěvy bez expirace HTTP
s_cvp_chnl nn.cz Cookie pro identifikaci zdroje návštěvy bez expirace HTTP
s_dr nn.cz Cookie pro identifikaci zdroje návštěvy bez expirace HTTP
statBrowserIdNew pojistovna.nn.cz neklasifikované 2 měsíce HTTP

 

Cookies jsou malé textové soubory, které mohou být používány webovými stránkami, aby učinily uživatelský zážitek více efektivní.

Zákon uvádí, že můžeme ukládat cookies na vašem zařízení, pokud jsou nezbytně nutné pro provoz této stránky. Pro všechny ostatní typy cookies potřebujeme vaše povolení.

Tato stránka používá různé typy cookies. Některé cookies jsou umístěny službami třetích stran, které se objevují na našich stránkách.

Senioři mládnou a bude jich jako much

09.05.2018

Každý den u nás odejde do důchodu 160 lidí, to je každých devět minut jeden. Jak se u nás seniorům žije, jak se mění, jací jsou? Nejen o tom jsme si povídali se šéfem neziskové organizace Elpida Jiřím Hrabětem. Mimochodem, Elpida znamená naděje.
Text: Štěpán Vorlíček        Foto: Michael Kratochvíl

„Senioři jsou zajímaví ne proto, že jsou staří, ale pro to, co zažili. Každý člověk, se kterým jsem se v našem centru setkal, ve mně něco zanechal. Inspiraci, střípek. Z těch si pak skládám velký obraz a přesvědčení o tom, že je obrovská chyba si těchto lidí nevšímat. Nebo si myslet, že jde o nějakou jednolitou skupinu stejných lidí. Nejde, je to neuvěřitelně pestrá směsice,“ začíná své vyprávění Jiří Hrabě.

Kdo je podle vás „starý“?
Každý to má jinak, podle mě to je člověk, který se starý cítí. Mladý člověk může klidně být šedesátníkem a obráceně. Jde o stav mysli, nikoli těla. Ale myslím, že se to mění. Existují tu společenské i mediální stereotypy, které stáří přisuzují romantické atributy: babička jde ráno posekat trávu pro králíky, pak napeče buchty a dá je vychladnout na okno. Ale takoví senioři už nejsou, za posledních dvacet let se to hodně změnilo. Jsou v daleko lepší fyzické kondici a mají jiné potřeby. A jiné možnosti.

Jak se senioři za posledních několik dekád změnili?
Obrovsky. Mají mnohem větší sebevědomí než třeba před dvaceti lety. Omládli. Srovnejte představu o typickém seniorovi tehdy a dnes. Když o sebe například žena pečuje a udržuje se ve formě, v pětašedesáti může mít ke „staré bábě“ hodně daleko. Posunul se také očekávaný věk dožití: 75 procent dnešních čtyřicátníků má šanci dožít se stovky. Za čtvrt století tak nejpočetnější skupinou seniorů budou lidé nad 85 let. Před sto lety, když vám bylo padesát, byl jste starý.

Co nás v této oblasti v budoucnu čeká?
Čeká nás naplnění snu o dlouhém životě. Medicína se vždy snažila o to, abychom žili zdravěji a déle. A když to nastává, je z toho najednou velký strašák, především pro oblast práce a sociálních věcí. My jsme dnes tam, kde před dvaceti lety byly asijské státy, především Japonsko, které je nejrychleji stárnoucí zemí světa. Tam to řešili vcelku radikálně, všechno stárnoucí populaci přizpůsobili: vycházeli z toho, že co je dobré pro staré, je dobré i pro ostatní generace. Jako příklad zmíním město Tojama na ostrově Honšú, které bylo v roce 2011 vyhlášeno Městem budoucnosti OSN. Naprosto radikálně tam přebudovali veřejnou dopravu, vykupovali od seniorů řidičské průkazy, aby je motivovali hromadnou dopravu využívat, dbali na to, aby měli lidé kde odpočívat a setkávat se. A řešili také to, co řeší i města u nás — vylidňující se centrum. Vytvořili pro seniory finanční pobídky, aby se vrátili bydlet do středu města.

Jak se dnes u nás žije starším lidem?
To se strašně špatně říká, je to podobné, jako bychom chtěli hodnotit, jak se u nás žije osmnáctiletým. Senioři jsou velice pestrá a různorodá skupina. Někdo má v pětašedesáti firmu, jiný jde k pokladně v supermarketu, někdo sype ptáčkům. Obecně se ale dá říct, že se jim daří rok od roku lépe, i když to není tak výrazné jako v jiných zemích západní Evropy. Jsme na tom hůř než třeba Němci nebo Rakušané, na druhou stranu zase líp než státy jižní Evropy. Ale co se poměru důchodů k HDP týká, z celé Evropské unie jsme v první pětce.

Je rozdíl, jak se seniorům žije ve městech a na venkově?
Je — v příležitostech. V tom, jak mohou trávit volný čas. Pokud člověk má koníčky, není přechod tak náročný. Ale pokud je nemá, často se odchod do důchodu zvrhne v boj se zvykem každodenního ranního vstávání a odchodu do práce, který najednou zmizel. Z venkova se obecně hůř dosáhne na kulturní akce, den tam spíš určuje zahrada, roční období. Ve městech je příležitostí víc, včetně možností jít do nějakého centra, jako je Elpida, dát si kávu, naučit se pracovat s tabletem, absolvovat fotografický kurs a tak dál.

Jak se vám se seniory pracuje? Je to psychicky náročné, nebo spíš obohacující?
Oboje. Provozujeme třeba telefonickou linku krizové pomoci, kam senioři volají, když jim opravdu není dobře. V polovině případů jde o osamělost, trpí špatnými rodinnými vztahy, naletěli „šmejdům“ a podobně. To bývají smutné příběhy. Trpělivost musejí prokazovat naše recepční. Přijde člověk, zaplatí si kurs a má pocit, že mu naše kolegyně může věnovat půl hodiny. Má totiž zcela jinak nastavené vnímání času. A za ním roste fronta. To vytváří docela slušný psychický tlak. (Smích.) A pak se potkáváme s dlouhatánskou řadou lidí, kteří nejsou ničím jiným než inspirací pro nás všechny.

Klade práce se seniory také větší nároky na školitele?
Prvořadá je trpělivost. Starší lidé si hůř zapamatovávají, je třeba jim často věci opakovat. Také mluvit pomaleji a nahlas. Je nutné pečlivě pracovat se zobrazovacím zařízením, aby účastníci kursu dobře viděli. A taky pamatovat, že naši klienti sem nechodí s takovým tím silovým cílem „chci se něco naučit, ovládnout to“. Pro ně je hlavní motivací věnovat se smysluplné aktivitě, nikoliv získat nějakou dovednost.

Představte vaše motto Old’s Cool.
Tato slovní hříčka zastřešuje především naše kulturní aktivity a vyjadřuje naši vizi pomáhat seniorům stát se samozřejmou, sebevědomou a respektovanou součástí společnosti. Je to také název festivalu, který letos bude mít už šestý ročník a který je založený na mezigeneračních projektech. Mladé české návrhářky třeba vytvářejí modely, které seniorky předvádějí na přehlídce v Národní galerii, kam přijde dvě stě lidí. Nebo máme sbor Elpida, což je dvacet dam kolem sedmdesátky, se kterými jsme objeli celou klubovou scénu i velké letní festivaly jako Colours of Ostrava. Šatnu měly hned vedle Bobbyho McFerrina. Sklízejí ohromný úspěch a ohlas u diváků. Ty dámy nikdy předtím nestály na pódiu a nezpívaly anglicky, a teď doprovázejí kapely jako Please the Trees, zpívaly už s Janem Burianem, Pavlem Bobkem či Václavem Neckářem.

Účastnili jste se projektu Generation What srovnávajícího mladé a starší. Co z něj vyplynulo?
Šlo o celoevropský projekt hledající rozdíly a styčné body těchto dvou skupin. Zajímavé bylo sledovat, že vlastně stereotypy neplatí a že v celé řadě názorů a postojů se mladí a staří vůbec neliší.

V tomto průzkumu mě zaujalo tvrzení: „Je příliš mnoho starých lidí“ — 48 % respondentů souhlasilo. Co to znamená?
Asi to, že nemáme moc míst, kde se různé generace potkávají. Klasické místo je hromadná doprava, kde ale dochází leda tak ke třenicím. A je potřeba si uvědomit, že dnes nefunguje tradiční rodina. Před čtyřiceti, padesáti lety mladé rodiny začínaly tak, že bydlely u rodičů. To dnes není. Máme k sobě dál, známe se míň.

Nedávno jste se zúčastnil kulatého stolu na téma „Co o Češích říkají představy o stáří“. Co vás na průzkumu NN Penzijní společnosti či samotné diskusi nejvíce zaujalo?
Průzkum v podstatě potvrdil, že se Češi stáří bojí, protože si s ním většinou nespojují žádnou konkrétní představu. Například ve Spojených státech devět z deseti lidí ví, jak bude vypadat jejich pohřeb. Mají ho naplánovaný. My to neřešíme. Bojíme se. Je to i proto, že téma smrti se z veřejné diskuse vytratilo.

O co je mezi seniory největší zájem?
Tři čtvrtiny lidí, kteří do našich center chodí, mají zájem o jazykové kurzy. Buď mají příbuzné v zahraničí, nebo sami cestují a chtějí se domluvit.

Jsou na tom senioři dnes finančně lépe? Myslíme dostatečně na důchod? V porovnání s jinými státy si u nás na důchod spoří málo lidí.
Často se o seniorech říká, že jsou chudí, ale ve skutečnosti to tak není. Jen asi deset procent z nich potřebuje nějakou institucionální pomoc a péči. Bohužel jsou to právě ti, kteří jsou nejčastěji zobrazováni v médiích. Jenže takhle typické stáří nevypadá. Co se důchodů týká, stejně jako v řadě dalších věcí u nás chybí dlouhodobá koncepce, která by přesahovala čtyřleté funkční období politiků. Když se podíváme na okolní státy, všude existuje nějaká státní penze, která je nevysoká — a když si člověk během produktivní části života neplatí komerční produkty, jednoduše se pak nemá dobře. Spíš jde o to lidi na tuto koncepci naučit. Možná je na vině i špatný marketing úřadů a institucí.

Mění se přístup ke starším? Rychlá doba nahrává nezájmu. Už si i mladí víc uvědomují to, že jednou zestárnou?
Pomaličku se to začíná měnit u lidí ve firmách. Je to nevyhnutelné, za čas budou senioři tvořit velkou, podstatnou část zákazníků. Často třeba lidé z mediálních a podobných agentur tuto cílovou skupinu zcela přehlížejí. Jim je třicet a říkají „to mě nezajímá, já pro kategorii 50+ nemám rozpočet“. Ale to je velká chyba. Například v Německu už působí firmy, které se orientují výhradně na seniory.

Co můžeme jako společnost ve vztahu k našim seniorům změnit, zlepšit?
Víc si sebe navzájem všímat. Inspirovat se. Víc si naslouchat. Na úrovni čelných představitelů je podle mě důležité, aby byl náš stát veden s ohledem na to, že starých bude přibývat. Je prokázáno, že když má starší člověk možnost trávit čas aktivně — jedno jak —, prodlužuje se doba, po kterou je soběstačný, přinejmenším o pět let. Moc bych si přál, aby se naše myšlení posunulo od stavění dalších a dalších domů a kancelářských budov a obchodních center k tomu, umožnit lidem lépe a aktivně žít. „Neodkládat“ seniory do domovů, ale začlenit je co možná nejvíc do společnosti a každodenního života. Vlastně je to velmi snadné. A nejde přitom o peníze, tato země by na to bez problémů měla. A má lidi, kteří to dokážou. Když jdu například na ministerstvo, jsou tam lidé kolem třicítky a je z nich cítit zájem, už to nejsou takoví ti klasičtí neteční úředníci. Chtějí se starat. A to je moc dobře. My totiž máme na to, být i v této oblasti inspirujícím regionem.

Návrat klasických pletených ponožek

„Založili jsme značku Ponožky od babičky, abychom se zbavili chmur a starých svetrů.“ Tak zní motto tohoto zajímavého a bohulibého projektu Centra Elpida. Na ponožky se totiž používají darované zbytky vlny. Pestřejší kolekci těžko najít, každý pár ponožek je originál.
„Loni jsme prodali přes deset tisíc párů. Do projektu se zapojilo asi dvě stě pletařek z celého Česka. Dámy si trochu přivydělají, ale také prodejem získáváme finance na podporu našich center a programů pro seniory. Zajímavé je, že na obalu každého páru ponožek je uvedeno jméno ‚babičky‘, která je upletla. Na webu se pak můžete podívat na její fotku a profil,“ popisuje Hrabě.

Zajímavá je tato záležitost pro firmy. Ty k Vánocům pro své klienty a partnery mohou tradiční láhev vína nahradit zajímavou věcí s příběhem. Dají zajímavý dárek, podpoří projekty pro seniory i jednu konkrétní babičku.
Ponožky můžete koupit například v tomto e-shopu.

Mgr. Jiří Hrabě (37)

Absolvent masové a mediální komunikace na FSV UK v Praze, zkušenosti sbíral několik let v celostátních denících i časopisech. V současné době působí jako šéfredaktor časopisu Vital a ředitel organizace Elpida, o.p.s., která si klade za cíl pomáhat seniorům stát se samozřejmou, sebevědomou a respektovanou součástí společnosti. S partnerkou má dceru Sofii. Ve volném čase hraje tenis, na zahradě pěstuje vše, co roste, a vyráží do přírody na výlety.

Za dvacet let u nás bude o milion seniorů víc než dnes. A nikdo to významně neřeší, stát ani města. Jak bude vypadat veřejný prostor, jak bude vstřícný k lidem, kteří se pravděpodobně budou hůř hýbat, to nikoho moc nezajímá.

 

Přihlásit se k odběru novinek

Nejnovější články

Mohlo by vás zajímat

Otestujte si svoji kondici

Odpovězte na pár jednoduchých otázek a hned zjistíte, jak jste na tom s kondicí.

Spustit test kondice

Jsme tu pro vás!

Uvažujete jak se výhodně zajistit na penzi? 
Neváhejte nás kontaktovat!
Rádi vám poradíme jak si spořit na penzi a k tomu získat navíc plnou státní podporu a daňové úlevy.