Přeskočit na: Obsah

Umění dávat

Když chcete někoho potěšit a dát mu dárek, věřte, že vás to šlechtí, ale není dar jako dar.

Štítky: #motivace, #zajímavosti,

Text: Viola Černodrinská
Foto: Archiv

Zatímco někoho potěší, jiného zklame a třetího nevědomky zaváže k tomu, aby vám příště dal něco podobného, ne-li dražšího, i když si na to bude muset šetřit celý další rok.

Jednou dostanete od babičky k Vánocům jenom smetáček a lopatku převázané mašličkou, jindy od přítele k obyčejnému Valentýnu nový počítač. Jasně, kdo by nebral nový komp, ale není to najednou trochu moc? Do té doby jste si v tento den nedávali nic víc než dobré víno a kytku. Ale ok, berem, akorát najednou zjistíte, že radost záhy střídá lítost nad tím, že jste tomu druhému nic podobného nedali. A zůstal pocit dluhu…

Politika daru

„Do ut des“ neboli dávám, abys dal. Tak trochu řízená reciprocita. Spousta lidí vám řekne, že radši dárky dávají, než dostávají. To samozřejmě všechny takové lidi šlechtí, jenže není dar jako dar. Některé dárky nás mohou nemile překvapit, přivést do rozpaků, nebo dokonce urazit. Mohou nás zároveň zavázat k tomu, abychom příště darovali něco v podobné hodnotě, ne-li něco dražšího.

Alespoň tak to popisuje francouzský sociolog a antropolog Marcel Mauss, který zmapoval politiku daru u severoamerických indiánů. Do extrémů to dováděli Kvakiutlové, Haidové nebo Tlingitové při tzv. potlači, slavnosti, při níž dávání dárku přímo souviselo se společenskou prestiží. Potlač probíhal tak, že náčelník sezval okolní kmeny a uspořádal velkolepou slavnost, během které se nešetřilo jídlem ani dary, a upevňoval se tak status nejen samotného náčelníka, ale i celého kmene.

Pokud host nedokázal držet krok s hostitelem, ztratil čest i prestiž, stejně jako hostitel, kterému došly v průběhu slavnosti zásoby.

To vyžadovalo nejprve nashromáždit velké množství majetku, neboť jeho rozdání bylo hlavním bodem chystaného obřadu. Pokud host nedokázal držet krok s hostitelem, ztratil čest i prestiž, stejně jako hostitel, kterému by došly v průběhu slavnosti zásoby. A teď to nejdůležitější: potlač se musel příště odehrát u některého z pozvaných hostů a musel být o něco velkolepější. To vyvolávalo mnohdy násilnosti, na což bělošské úřady zareagovaly tím, že koncem 19. století potlač zakázaly.

Daruji, tedy jsem

Spousta z vás si teď možná řekne, že když darujete, je to z lásky a nic za to nechcete. A teď ruku na srdce: Když darujete milované osobě letenku do Afriky, spokojíte se příští rok s vlastnoručně pletenými ponožkami, nebo budete doufat, že vás partner překvapí v podobném duchu?

Jak tedy vybírat ideální dárek? Kdy popustit uzdu fantazii a kdy se naopak držet zkrátka? Kéž by na tohle byla univerzální odpověď. Jedno je jasné: dárek, a především ten vánoční, byste měli dávat s čistým svědomím. Nesnažit se jím lepit průšvih, který jste zavinili, nesnažit se ohromit darovaného ani mu ukázat, že vy máte na víc. To ale neznamená, že se nutně musíte držet při zdi a být příliš skromní. A jaký dárek udělá největší radost? Ten od srdce, nabízí se rychlá odpověď. Jenže co to znamená od srdce?

Kabelka, letadlo, Bugatti

David Beckham v roce 2005 pořádně provětral konto, když své ženě Victorii koupil diamanty posázenou kabelku, na míru vyrobený Rolls-Royce Phantom a k tomu ještě náhrdelník Boucheron. O pět let později darovala zpěvačka Beyoncé svému muži, rapperovi Jay-Z, Bugatti za 2 miliony dolarů. On jí na oplátku pořídil Birkinku od Hermés v hodnotě 350 tisíc dolarů. Katie Holmes dostala od svého exmanžela Toma Cruise letadlo. Tom tehdy prohlásil, že je to skoro stejné, jako kdyby daroval autobus, jen o trochu rychlejší. Mike Tyson oproti tomu daroval své dnes už také bývalé manželce vanu v hodnotě dvou milionů dolarů.

Beyoncé svému muži, rapperovi Jay-Z, koupila Bugatti za 2 miliony dolarů. On jí na oplátku pořídil Birkinku od Hermés v hodnotě 350 tisíc dolarů. Katie Holmes dostala od svého exmanžela Toma Cruise letadlo.

Tipujeme, že mnoho z vás zatím osobní letadlo nemá a Vánoce slavíte o něco skromněji. Ostatně podle průzkumu agentury Nielsen Admosphere utratili Češi minulý rok v průměru za Vánoce 10 000 Kč a letos utratí ještě o tisícovku víc. Osm z deseti Čechů uvedlo, že se chystá svým partnerům koupit více než jeden dárek. Mezi nejpopulárnější patří kosmetika, oblečení a knihy.

Světýlka, dárky a zase dárky

Pro mnoho lidí představují svátky zvýšenou finanční zátěž, protože čím víc dárků pod stromečkem najdete, tím víc jsou to „ty pravé Vánoce“. Mnozí z nás rok co rok podléhají nákupní horečce a všem těm světýlkům a reklamám na hezké věci a hezké tváře, které se z dárků radují. Někteří si na Vánoce šetří celý rok, jiní si peníze půjčují. Dobrá zpráva je, že 69 % účastníků výše zmíněného výzkumu uvedlo, že letošní Vánoce zvládnou ufinancovat z běžného příjmu, a 30 % dotázaných připustilo, že musí sáhnout do svých úspor vytvořených v průběhu roku. Desetitisíce Čechů pak uchýlí k půjčce.

Ideální dárek?

Klíčem k darování toho správného dárku není tučné konto, ale dostatečná empatie, upřímnost a také upuštění od vlastních přání. Přejete-li si například, aby se váš partner naučil vařit, i když ho to nebaví, a k Vánocům mu nadělíte luxusní kurz vaření, nečekejte radostnou reakci. Chcete-li se před partnerem blýsknout a ukázat mu, jak moc ho milujete, a proto vyberete drahé hodinky a ještě dražší manžetové knoflíčky, i přesto, že je váš partner momentálně nezaměstnaný a na dárky mnoho peněz nemá, můžete jej uvést do rozpaků, protože on vám dal „jen“ lístky do divadla a šálu.

Nesnažte se dárkem ohromit, nesnažte se jím vyrovnat dluh ani si tím koupit omluvu. Zkuste dárkem potěšit. Nesejde na tom, kolik za něj utratíte ani jak moc bude trendy.
 

19.12.2018

Sdílet

Přihlásit se k odběru novinek

Zadejte svoji emailovou adresu a nechte se pravidelně informovat o nových článcích na našem webu.

Souhlas se zpracováním osobních údajů je povinné pole

Kliknutím na tlačítko odeslat souhlasíte s tím, že budou vámi poskytnuté osobní údaje zpracovávány pro účely zasílání upozornění na nové články, a zároveň berete na vědomí informace dostupné v Poučení o ochraně osobních údajů – NN Finance s.r.o.

My za vámi stojíme

s Rizikovým životním pojištěním NN Orange Risk

Více o pojištění


Přihlásit se k odběru novinek

Zadejte svoji emailovou adresu a nechte se pravidelně informovat o nových článcích na našem webu.

Souhlas se zpracováním osobních údajů je povinné pole

Kliknutím na tlačítko odeslat souhlasíte s tím, že budou vámi poskytnuté osobní údaje zpracovávány pro účely zasílání upozornění na nové články, a zároveň berete na vědomí informace dostupné v Poučení o ochraně osobních údajů – NN Finance s.r.o.

Kontakt

NN Životní pojišťovna
Nádražní 344/25, 150 00 Praha 5 – Smíchov