Tato webová stránka používá cookies

K personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti využíváme soubory cookie. Informace o tom, jak náš web používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Partneři tyto údaje mohou zkombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které získali v důsledku toho, že používáte jejich služby.

Zobrazit detaily Akceptovat

Nutné cookies pomáhají, aby byla webová stránka použitelná tak, že umožní základní funkce jako navigace stránky a přístup k zabezpečeným sekcím webové stránky. Webová stránka nemůže správně fungovat bez těchto cookies.

Jméno Poskytovatel Účel Vypršení Typ
JSESSIONID pojistovna.nn.cz Funkční cookie webové aplikace Session HTTP
TS# pojistovna.nn.cz Ukládá stav souhlasu uživatele se soubory cookies pro aktuální doménu. Session HTTP

 

Statistické cookies pomáhají majitelům webových stránek, aby porozuměli, jak návštěvníci používají webové stránky. Anonymně sbírají a sdělují informace.

Jméno Poskytovatel Účel Vypršení Typ
_ga nn.cz Používá služba Google Analytics - Registruje jedinečné ID, které se používá k generování statistických údajů o tom, jak návštěvník používá web. 2 roky HTTP
_gali nn.cz Používá služba Google Analytics k shromažďování údajů o používání webu Session HTTP
_gat nn.cz Používá služba Google Analytics - Neuchovává žádné informace o uživatelích, jen limituje dotazy posílané na doubleclick.net Session HTTP
_gid nn.cz Používá služba Google Analytics - Registruje jedinečné ID, které se používá k generování statistických údajů o tom, jak návštěvník používá web. Session HTTP
s_cc nn.cz Používá se k ověření, zda prohlížeč uživatele podporuje cookies. Session HTTP
s_fid nn.cz Uloží aktuální verzi aplikace Flash, která je k dispozici v prohlížeči uživatele. 2 roky HTTP
s_sq nn.cz Zaznamenává informace o klikání na stránce. Session HTTP
s_vi ingpojistovna.d3.sc.omtrdc.net Registruje jedinečný identifikátor, který identifikuje zařízení uživatele pro opakování návštěvy. 2 roky HTTP

 

Marketingové cookies jsou používány pro sledování návštěvníků na webových stránkách. Záměrem je zobrazit reklamu, která je relevantní a zajímavá pro jednotlivého uživatele a tímto hodnotnější pro vydavatele a inzerenty třetích stran.

Jméno Poskytovatel Účel Vypršení Typ
0 adform.net neklasifikované 2 roky HTTP
ads/user-lists/# google.com Označí toho, kdo navštívil web nebo dokončil nákup, k potenciálnímu nastavení remarketingové kampaně nebo cílení reklamy. Session HTTP
C adform.net Používá se k ověření, zda prohlížeč uživatele podporuje cookies. 30 dní HTTP
cid adform.net Optimalizuje zobrazení reklamy na základě kombinace pohybu uživatele a různých nabídek inzerentů pro zobrazování reklam uživatelů. 2 mesiace HTTP
collect google-analytics.com Používá se k odesílání dat do Google Analytics o zařízení a chování návštěvníka. Sleduje návštěvníka přes cíle a marketingové kanály. Session HTTP
GPS youtube.com Zaregistruje na mobilních zařízeních jedinečné ID umožňující sledování na základě zeměpisné polohy GPS. Session HTTP
IDE doubleclick.net Používá společnost Google DoubleClick k registraci a hlášení akcí uživatelů webu po zobrazení nebo kliknutí na reklamy inzerenta s cílem měřit účinnost reklamy a prezentovat cílené reklamy uživateli. 2 roky HTTP
r/collect doubleclick.net Používá společnost Google DoubleClick k personalizaci reklam zobrazovaných uživatelům na základě předchozích návštěv na našich webových stránkách Session Pixel
Serving/TrackPoint adform.net Používá společnost Google DoubleClick k registraci a hlášení akcí uživatelů webu po zobrazení nebo kliknutí na reklamy inzerenta s cílem měřit účinnost reklamy a prezentovat cílené reklamy uživateli. Session Pixel
test_cookie adform.net Používá se k ověření, zda prohlížeč uživatele podporuje cookies. Session HTTP
uid adform.net Registruje jedinečné ID uživatele, které rozpoznává prohlížeč uživatele při návštěvě webových stránek, které používají stejnou reklamní síť. Cílem je optimalizovat zobrazování reklam na základě pohybů uživatele a nabídek různých poskytovatelů reklam pro zobrazování reklam uživatelů. Session HTTP
VISITOR_INFO1_LIVE youtube.com Snaží se odhadnout šířku pásma uživatelů na stránkách s integrovanými videi YouTube. 179 dní HTTP
YSC youtube.com Zaregistruje jedinečné ID, které uchovává statistiky o tom, jaké videozáznamy od YouTube uživatel viděl. Session HTTP

 

Neklasifikované cookies jsou cookies, které máme v procesu klasifikování společně s poskytovateli jednotlivých cookies.

Jméno Poskytovatel Účel Vypršení Typ
bstat bstat.io neklasifikované 1 rok HTTP
click_storage pojistovna.nn.cz neklasifikované Session HTTP
cookies.js pojistovna.nn.cz neklasifikované Session HTTP
genesys.tracker.globalVisitID nn.cz neklasifikované 3 roky HTTP
genesys.tracker.serverAlias nn.cz neklasifikované Session HTTP
genesys.tracker.visitID nn.cz neklasifikované Session HTTP
GWEROUTEID chat.nn.cz neklasifikované Session HTTP
last_url nn.cz neklasifikované 1 rok HTTP
lng pojistovna.nn.cz neklasifikované 29 dní Pixel
mojeZp pojistovna.nn.cz neklasifikované bez expirace Pixel
s_cm nn.cz Cookie pro identifikaci zdroje návštěvy bez expirace HTTP
s_cvp_chnl nn.cz Cookie pro identifikaci zdroje návštěvy bez expirace HTTP
s_dr nn.cz Cookie pro identifikaci zdroje návštěvy bez expirace HTTP
statBrowserIdNew pojistovna.nn.cz neklasifikované 2 měsíce HTTP

 

Cookies jsou malé textové soubory, které mohou být používány webovými stránkami, aby učinily uživatelský zážitek více efektivní.

Zákon uvádí, že můžeme ukládat cookies na vašem zařízení, pokud jsou nezbytně nutné pro provoz této stránky. Pro všechny ostatní typy cookies potřebujeme vaše povolení.

Tato stránka používá různé typy cookies. Některé cookies jsou umístěny službami třetích stran, které se objevují na našich stránkách.

Umění dávat

19.12.2018

Když chcete někoho potěšit a dát mu dárek, věřte, že vás to šlechtí, ale není dar jako dar.

Zatímco někoho potěší, jiného zklame a třetího nevědomky zaváže k tomu, aby vám příště dal něco podobného, ne-li dražšího, i když si na to bude muset šetřit celý další rok.

Text: Viola Černodrinská        Foto: Archiv

Jednou dostanete od babičky k Vánocům jenom smetáček a lopatku převázané mašličkou, jindy od přítele k obyčejnému Valentýnu nový počítač. Jasně, kdo by nebral nový komp, ale není to najednou trochu moc? Do té doby jste si v tento den nedávali nic víc než dobré víno a kytku. Ale ok, berem, akorát najednou zjistíte, že radost záhy střídá lítost nad tím, že jste tomu druhému nic podobného nedali. A zůstal pocit dluhu…

Politika daru

„Do ut des“ neboli dávám, abys dal. Tak trochu řízená reciprocita. Spousta lidí vám řekne, že radši dárky dávají, než dostávají. To samozřejmě všechny takové lidi šlechtí, jenže není dar jako dar. Některé dárky nás mohou nemile překvapit, přivést do rozpaků, nebo dokonce urazit. Mohou nás zároveň zavázat k tomu, abychom příště darovali něco v podobné hodnotě, ne-li něco dražšího.

Alespoň tak to popisuje francouzský sociolog a antropolog Marcel Mauss, který zmapoval politiku daru u severoamerických indiánů. Do extrémů to dováděli Kvakiutlové, Haidové nebo Tlingitové při tzv. potlači, slavnosti, při níž dávání dárku přímo souviselo se společenskou prestiží. Potlač probíhal tak, že náčelník sezval okolní kmeny a uspořádal velkolepou slavnost, během které se nešetřilo jídlem ani dary, a upevňoval se tak status nejen samotného náčelníka, ale i celého kmene.

Pokud host nedokázal držet krok s hostitelem, ztratil čest i prestiž, stejně jako hostitel, kterému došly v průběhu slavnosti zásoby.

To vyžadovalo nejprve nashromáždit velké množství majetku, neboť jeho rozdání bylo hlavním bodem chystaného obřadu. Pokud host nedokázal držet krok s hostitelem, ztratil čest i prestiž, stejně jako hostitel, kterému by došly v průběhu slavnosti zásoby. A teď to nejdůležitější: potlač se musel příště odehrát u některého z pozvaných hostů a musel být o něco velkolepější. To vyvolávalo mnohdy násilnosti, na což bělošské úřady zareagovaly tím, že koncem 19. století potlač zakázaly.

Daruji, tedy jsem

Spousta z vás si teď možná řekne, že když darujete, je to z lásky a nic za to nechcete. A teď ruku na srdce: Když darujete milované osobě letenku do Afriky, spokojíte se příští rok s vlastnoručně pletenými ponožkami, nebo budete doufat, že vás partner překvapí v podobném duchu?

Jak tedy vybírat ideální dárek? Kdy popustit uzdu fantazii a kdy se naopak držet zkrátka? Kéž by na tohle byla univerzální odpověď. Jedno je jasné: dárek, a především ten vánoční, byste měli dávat s čistým svědomím. Nesnažit se jím lepit průšvih, který jste zavinili, nesnažit se ohromit darovaného ani mu ukázat, že vy máte na víc. To ale neznamená, že se nutně musíte držet při zdi a být příliš skromní. A jaký dárek udělá největší radost? Ten od srdce, nabízí se rychlá odpověď. Jenže co to znamená od srdce?

Kabelka, letadlo, Bugatti

David Beckham v roce 2005 pořádně provětral konto, když své ženě Victorii koupil diamanty posázenou kabelku, na míru vyrobený Rolls-Royce Phantom a k tomu ještě náhrdelník Boucheron. O pět let později darovala zpěvačka Beyoncé svému muži, rapperovi Jay-Z, Bugatti za 2 miliony dolarů. On jí na oplátku pořídil Birkinku od Hermés v hodnotě 350 tisíc dolarů. Katie Holmes dostala od svého exmanžela Toma Cruise letadlo. Tom tehdy prohlásil, že je to skoro stejné, jako kdyby daroval autobus, jen o trochu rychlejší. Mike Tyson oproti tomu daroval své dnes už také bývalé manželce vanu v hodnotě dvou milionů dolarů.

Beyoncé svému muži, rapperovi Jay-Z, koupila Bugatti za 2 miliony dolarů. On jí na oplátku pořídil Birkinku od Hermés v hodnotě 350 tisíc dolarů. Katie Holmes dostala od svého exmanžela Toma Cruise letadlo.

Tipujeme, že mnoho z vás zatím osobní letadlo nemá a Vánoce slavíte o něco skromněji. Ostatně podle průzkumu agentury Nielsen Admosphere utratili Češi minulý rok v průměru za Vánoce 10 000 Kč a letos utratí ještě o tisícovku víc. Osm z deseti Čechů uvedlo, že se chystá svým partnerům koupit více než jeden dárek. Mezi nejpopulárnější patří kosmetika, oblečení a knihy.

Světýlka, dárky a zase dárky

Pro mnoho lidí představují svátky zvýšenou finanční zátěž, protože čím víc dárků pod stromečkem najdete, tím víc jsou to „ty pravé Vánoce“. Mnozí z nás rok co rok podléhají nákupní horečce a všem těm světýlkům a reklamám na hezké věci a hezké tváře, které se z dárků radují. Někteří si na Vánoce šetří celý rok, jiní si peníze půjčují. Dobrá zpráva je, že 69 % účastníků výše zmíněného výzkumu uvedlo, že letošní Vánoce zvládnou ufinancovat z běžného příjmu, a 30 % dotázaných připustilo, že musí sáhnout do svých úspor vytvořených v průběhu roku. Desetitisíce Čechů pak uchýlí k půjčce.

Ideální dárek?

Klíčem k darování toho správného dárku není tučné konto, ale dostatečná empatie, upřímnost a také upuštění od vlastních přání. Přejete-li si například, aby se váš partner naučil vařit, i když ho to nebaví, a k Vánocům mu nadělíte luxusní kurz vaření, nečekejte radostnou reakci. Chcete-li se před partnerem blýsknout a ukázat mu, jak moc ho milujete, a proto vyberete drahé hodinky a ještě dražší manžetové knoflíčky, i přesto, že je váš partner momentálně nezaměstnaný a na dárky mnoho peněz nemá, můžete jej uvést do rozpaků, protože on vám dal „jen“ lístky do divadla a šálu.

Nesnažte se dárkem ohromit, nesnažte se jím vyrovnat dluh ani si tím koupit omluvu. Zkuste dárkem potěšit. Nesejde na tom, kolik za něj utratíte ani jak moc bude trendy.
 

Přihlásit se k odběru novinek

Nejnovější články

Mohlo by vás zajímat

Otestujte si svoji kondici

Odpovězte na pár jednoduchých otázek a hned zjistíte, jak jste na tom s kondicí.

Spustit test kondice

Jsme tu pro vás!

Uvažujete jak sebe, nebo svou rodinu zabezpečit pro případ nepříznivých situací?
Neváhejte nás kontaktovat!
Rádi vám se vším poradíme a
zodpovíme vaše dotazy.