Voda + prkno + motor = jetsurf

02.11.2018

Počasí sice láká spíš ke krbu, ale najdou se blázni, kteří ještě teď řádí na vodní hladině.

A mezi nimi se čím dál častěji mihne cosi, čemu se říká jetsurf.

Kombinace surfování, jízdy na snowboardu a motokrosu. Vymyslel to Čech a máme v tom mistryni světa. Seznamte se: jetsurf neboli zběsilé vodní prkno se spalovacím motorem.

Otcem tohoto prkna — a vlastně jediného původního českého sportu — je bývalý konstruktér týmu KTM Martin Šula. Jeho firma u Brna ročně vyrobí přes dvanáct set motorových prken, jejichž majiteli jsou taková jména jako Lewis Hamilton, Bernie Ecclestone či Andrea Bocelli.

Jetsurf vyvíjel osm let ve volném čase po práci. Cesta to byla strastiplná, myslet je totiž potřeba na řadu věcí: prkna jezdí ve slané vodě, takže jakákoliv elektronika přímo bleskově rezne. Vzhledem k velikosti motoru potřebovali konstruktéři například miniaturní konektory, které ale nikde nebyly k dispozici. Tak si je sami vyvinuli. Podobné to bylo se speciálními dráty, hliníkem nebo karbonem, který vydrží slunce a slanou vodu (a prudké změny teplot).

14 koňů čeří vodu

Pojďme se na nevšední surfové prkno podívat blíž. Váží asi osmnáct kilogramů a plovák i zážehový motor jsou vyvinuté přímo na míru tomuto sportu. Dvoutaktní pohonná jednotka spaluje směs benzínu a oleje a dosahuje nejvyššího výkonu čtrnácti koňských sil. Prkno rozhýbe až na 60 km/h a na plnou nádrž v tomto tempu vydrží řádit asi tři čtvrtě hodiny.

Prkno se ovládá náklony těla, plyn se přidává ovladačem, který jezdec drží v ruce. Stejně jako v jiných odvětvích motorsportu i tady jezdci své agregáty ladí na každý závod jinak. Dřív laborovali s nastavením karburátoru, dnes motory mají elektrické vstřikování a do řídicí jednotky se nahrávají různé softwarové mapy. Svou roli hraje také teplota vody a šetří se každý kilogram, proto se tankuje jen množství paliva nezbytné pro konkrétní závod.

Potop se, kdo můžeš

Jetsurf by se dal přirovnat ke snowboardcrossu, jen se jede na vodě. Startuje se hromadně — pravda, na rozdíl od prken na sněhu se tady v každé rozjížďce tlačí dvanáct jezdců —, trať je vytyčená bójkami a vítěz je jen jeden. Souboje bývají ostré, pěkně se to mydlí, o strkanice a pády není v hromadných závodech nouze.

A to bolí. Prkna jsou na spodku opatřena karbonovými ploutvičkami — když závodník spadne a soupeř se nestihne vyhnout a prknem po těle přejede, končí to přinejmenším pěknou modřinovou výzdobou. Závodníci se proto vždy po pádu snaží co nejrychleji potopit. Na regulérnost závodů dohlížejí rozhodčí, kteří vše pozorují, a když se někdo dopustí nečistého jednání, dostane po skončení jízdy časovou „pokutu“, nebo rovnou diskvalifikaci.

Česká špička

A protože jetsurf vymysleli Češi, nepřekvapí, že patříme mezi jeho špičku. Za všechny jmenujme loňskou mistryni světa Martinu Bravencovou. Pětadvacetiletá závodnice dřív hrávala tenis a golf, stala se mistryní klubu v Čeladné a dnes je majitelkou společnosti Brave, která se zabývá designem jetsurfů.

Zaujal vás tenhle vynález? Pak vězte, že jde o záležitost silně návykovou. Martina Bravencová říká, že nezná nikoho, kdo by jízdu na motorovém prkně vyzkoušel a nebyl pohlcen. Závodní speciál sice přijde na čtvrt milionu korun, běžné stroje jsou ale samozřejmě levnější. Nejlepší ovšem je jízdu si napřed vyzkoušet a nechat si poradit — třeba v rámci Jetsurf Academy, která probíhá ve Valticích; jezdí se také na Brněnské přehradě a řadě dalších míst.

Tak už víte, co si příští léto rozhodně vyzkoušet. A teď honem uvařit horký čaj, sednout ke krbu a trochu snít: horko, voda, vůně benzínu, adrenalin a převeliká zábava…

Víc na jetsurf-academy.cz

Přihlásit se k odběru novinek

Nejnovější články

Mohlo by vás zajímat

Otestujte si svoji kondici

Odpovězte na pár jednoduchých otázek a hned zjistíte, jak jste na tom s kondicí.

Spustit test kondice

Jsme tu pro vás!

Uvažujete jak sebe, nebo svou rodinu zabezpečit pro případ nepříznivých situací?
Neváhejte nás kontaktovat!
Rádi vám se vším poradíme a
zodpovíme vaše dotazy.