Zujte boty a šlápněte do toho naboso!

25.09.2020

Chůze, běh, sezení v práci, … Neustále máme na nohou boty. Není na tom nic špatného, dělá to tak každý. Vyzkoušeli jste však, co to udělá, když boty na chvíli zahodíte?

Všichni dobře víme, že chůze je pro člověka nejpřirozenější, nejpohodlnější, nejužitečnější a vůbec nejzdravější pohyb. Zejména proto, že neklade extrémní nároky na klouby, a díky chůzi si ani nepotřebujete platit členství v posilovně – chůzí posilujete srdce a pálíte jednu kalorii za druhou. Všichni dobře víme, že se přece chodí v botách. Odmala to do nás vštěpovali rodiče, babičky i učitelé ve školce a škole. Víte ale o obrovských výhodách chůze naboso?

Text: Karolína Rychtecká Foto: Archiv

Je bosování pro všechny?

Podmínkou chůze naboso je pochopitelně opatrnost. Zvláště pokud se rozhodnete chodit například ve městě. Neustále jdete s pocitem, že si něco zarazíte do nohy, poraníte se či šlápnete například na bodavý hmyz. Z toho důvodu většina lidí vidí v chůzi naboso spíše zdravotní riziko, které zastiňuje právě ono obrovské množství zdravotních výhod. Je jasné, že tzv. bosování není pro všechny. Existuje skupina lidí, pro které chození bosky není ideální. Mezi ně bychom mohli zařadit například diabetiky, u kterých bývá hojení ran obtížnější. Spornou skupinou jsou děti, u nichž se ortopedové přiklánějí k chůzi v kvalitních botách s dobrou podporou a stélkou, zatímco fyzioterapeuti vidí situaci spíše opačně. Podle nich je pro děti chůze v botách nepřirozená, způsobuje zkracování šlach, vbočení palců a další deformity. Překážkou v bosé chůzi naopak není třeba plochá noha.

Bosé boty

Když se řekne naboso, neznamená to chodit vždycky úplně bez bot, a dokonce ani ne celý den. Odborníci doporučují dát během dne nohám dáchnout. To znamená vyzout se z bot a nějaký čas se projít bez nich. A to klidně i po městě na místech, jako jsou parky, jiná zeleň, písčité či kamenité plochy. Pokud je vám přeci jen z nějakého důvodu nepříjemné chodit úplně bosky, vyzkoušejte bosé boty, tzv. barefoot, nebo prstové boty fivefingers. Barefoot jsou boty, které dokonale napodobují chůzi naboso, ale zároveň chrání chodidlo před mechanickým poškozením díky tenké ohebné podrážce. Podobně fungují i prstové boty, které mají podrážku rovněž ohebnou. Oba typy bot zajišťují přirozenou chůzi, podporu svalů dolních končetin a umožňují nohám se optimálně vyvíjet. Takže poranění nebo poškození chodidla se můžete bát o něco méně.

Vliv na zdraví

Jak už jsme zmiňovali výše, chůze naboso má spoustu zdravotních výhod. Než si chodidlo trochu zvykne a kůže ztvrdne, možná občas zahlásíte „au, au“. Pravěký člověk, který boty, jako máme dnes my, neznal, by nad vámi asi kroutil hlavou. Proč tedy volit tento způsob? Při chůzi naboso začnete zapojovat svaly pro rovnováhu, které v běžných botách tolik nevyužíváte. Díky tomu se vám zlepší krevní oběh, dojde k prokrvení dolních končetin, čímž předcházíte také srdečně-cévním onemocněním. Zapojením dalších svalů zlepšíte svou celkovou stabilitu, neboť mozek z nich začne vnímat další signály, na které doposud nebyl zvyklý. Pokud trpíte vbočenými palci nebo plochými nohami, bosá chůze vám přirozeně napomůže k vyrovnání palce (noha má při bosé chůzi dostatek prostoru) a zároveň napomůže ve zvedání nožní klenby. Mnozí lidé, kteří začali postupně odkládat boty, až je odložili úplně nebo nahradili barefoot či fivefingers botami, popisují mimo jiné úlevu od bolestí kolenou, zad nebo hlavy. Chůze naboso má navíc vliv na psychiku i naši únavu. Jednak jste více spjatí se zemí, cítíte se svobodní, ale také třeba nebudete muset pít tolik kávy. Proběhnout se bosky po trávě má totiž prý podobný účinek. 😊

Jak tedy začít?

Důležité je uvědomit si, že nic není hned. Nohy jsou u valné většiny z nás zvyklé chodit v botách. Není proto ostuda, že nebudete bosky chodit hned. Raději zkuste své nohy přeučovat postupně. Chodíte například z práce kolem parku s hezky posečenou trávou nebo máte zahradu? Zkuste začít pár minut až hodin denně chodit bosky právě tady. Pokud se vám chůze zalíbí, neváhejte navštívit prodejnu s bosými botami, kde vám poradí ve výběru, a zařaďte postupně chůzi v těchto botách. Postupně zdrsňujte terén a prodlužujte čas chůze úplně bosky, pokud budou vhodné podmínky, nebo v bosých či prstových botách. Výsledek opravdu nemusíte vidět hned, zejména ten fyzický (zvyšování a zpevňování nožní klenby, rozvoj smyslů nebo narovnání vbočených palců) trvá déle, u někoho klidně v řádu let. Co však poznáte na první dobrou, bude vaše psychická úleva, menší únava a odstranění bolestí kolen, zad či hlavy. Tak co, jdete do toho? 😊

Přihlásit se k odběru novinek

Nejnovější články

Mohlo by vás zajímat

Jsme tu pro vás!

Uvažujete jak sebe, nebo svou rodinu zabezpečit pro případ nepříznivých situací?
Neváhejte nás kontaktovat!
Rádi vám se vším poradíme a
zodpovíme vaše dotazy.