K vysněnému letnímu bronzu zdravě a bez následků!

26.07.2019

Slunce pomáhá naší psychice. Je zdrojem radosti a energie.

Jak se ale chovat, aby nám paprsky naopak neublížily? Zeptali jsme se dermatoložky MUDr. Lenky Faltové.

Text: Zuzana Burešová Foto: Archiv

Je vhodné použít načaté opalovací krémy z loňské dovolené?

Určitě bych je nedoporučila. Není jisté, jestli ještě mají opravdu ochranný faktor, který je uvedený na obalu. Účinnost krému snižuje i to, jestli jsme ho například neměli uložený v chladu, například v ledničce.

Podle čeho vybírat opalovací krém?

Každý by měl vědět, jaký je jeho fototyp. Tedy, jak dlouho může být bezpečně na slunci, aniž jeho kůže zčervená. Čím nižší fototyp, tím se zvyšuje pravděpodobnost, že pokožka začne brzy rudnout. Máte-li tento typ kůže, je třeba používat opalovací krémy s vyšším ochranným faktorem.

Jsou řešením samoopalovací krémy?

Samoopalovací krémy volí lidé právě s nízkým fototypem, kteří se nikdy neopálí, ale velmi rychle jejich kůže zčervená. Jedná se například o ženy se světlou pletí a zrzavými vlasy, které by měly svou pokožku chránit i tehdy, když je sluníčko schované za mraky.

Jak často používat opalovací krém?

Všeobecně bychom se měli natírat třicet minut před sluněním a tuto proceduru pak každé dvě hodiny znovu opakovat, a to i v případě voděodolných opalovacích krémů. Dále je třeba myslet na to, že intenzita UV záření se zesiluje například odrazem od vodních ploch či bílého písku na pláži. Na dovolenou je také vhodné přibalit zklidňující přípravky s panthenolem a antihistaminika. Přibývá totiž slunečních alergií v podobě svědivých kožních vyrážek.

Pamatuje si naše kůže, jak jsme se o ni starali?

Pamatuje si každé naše spálení. Čím je častější, tím se v dospělosti zvyšuje riziko kožních nádorů. Na to je třeba myslet i u dětí, které by měly používat krémy s vysokým ochranným faktorem, pokrývku hlavy a brýle. Nevhodný čas pro pobyt na sluníčku je mezi 11. až 15. hodinou.

Neztrácíme díky ochraně před sluncem vitamin D, nezbytný například pro stavbu kostí?

Ztráty tohoto vitamínu se obávat nemusíme. Pro jeho příjem totiž není nutný pobyt na prudkém poledním slunci, naopak postačí to mírnější dopolední. Pro potřebnou dávku vitamínu D, kterou naše tělo vyžaduje, nám postačí strávit na takovém slunci hodinu denně.

Komu především prospívá pobyt na slunci?

Slunce pomáhá zejména lidem s lupénkou nebo s atopickým ekzémem. Měsíční pobyt u moře jim může pomoci dokonce až tak, že jsou pak i půl roku bez potíží. Naopak lidé, kteří mají hodně pigmentových znamének, si musí na sluneční paprsky dávat extrémní pozor. Pro ochranu jejich kůže by například měli používat speciální oblečení s UV filtrem a každý rok si nechat vyšetřit kožní znaménka. Týká se to i lidí, kteří pracují na prudkém slunci, jako jsou pokrývači nebo klempíři.

Jak se na kůži projeví nadměrné slunění?

Nadměrné slunění nebo častý pobyt v soláriích urychluje stárnutí kůže. Ta je pak suchá, a vrásčitá. Ženy, které často vidíme ležet dlouhé hodiny na slunci, pak za nějaký čas vypadají o deset let starší, než ve skutečnosti jsou. Proto bychom se měli vystavovat slunečním paprskům opravdu jen s rozvahou a umět odolat silné touze po výrazném opálení.
 

Přihlásit se k odběru novinek

Nejnovější články

Mohlo by vás zajímat

Otestujte si svoji kondici

Odpovězte na pár jednoduchých otázek a hned zjistíte, jak jste na tom s kondicí.

Spustit test kondice

Jsme tu pro vás!

Uvažujete jak sebe, nebo svou rodinu zabezpečit pro případ nepříznivých situací?
Neváhejte nás kontaktovat!
Rádi vám se vším poradíme a
zodpovíme vaše dotazy.