Firmy v Česku ožívají a je to znát i na zaměstnaneckých benefitech. V centru pozornosti je vzdělávání

Benefity, které v posledních 5 letech u zaměstnavatelů v oblíbenosti nejvíce posílily, jsou vzdělávání a jednorázové odměny (shodně o 11 %) a dále příspěvek na životní pojištění (o 10 %). Firmy také investují do zdraví svých zaměstnanců – pravidelných lékařských prohlídek (75 % firem), vitamínů a rehabilitací (39 %) a podpory sportovních aktivit (42 %). Naopak meziročně mezi zaměstnavateli nejvíce poklesl zájem o stravenky – v loňském roce je poskytovalo 82 %, letos už jen 74 % společností.

Firmy, jejichž ekonomická situace se zlepšuje, sází na dlouhodobé benefity
Stabilní zájem byl letos o penzijní připojištění a spoření a o životní pojištění. V následujícím roce zaměstnavatelé plánují, že právě tyto benefity budou poskytovat více – o 6 % v případě spoření na penzi a o 4 % u životního pojištění. „Příspěvek na životní pojištění a penzijní připojištění či spoření patří mezi benefity, které hrají prim zejména u firem, které pociťují zlepšení své ekonomické situace a jsou připraveny do svých zaměstnanců investovat dlouhodobě,“ říká Kateřina Štěrbová, ředitelka Employee Benefits ING Pojišťovny. Podobný trend je i v případě podpory zdraví zaměstnanců, do nějž chtějí firmy v příštím roce investovat více o 6 %, příspěvky na sportovní aktivity svých pracovníků chtějí zvýšit 4 % firem. „Chytré firmy investují do svých zaměstnanců dlouhodobě. Vědí, že kvalitní lidé jsou klíčovým aktivem každé firmy,“ dodává Štěrbová.

Společnost VISHAY ELECTRONIC zaměstnává v České republice přibližně 1 400 lidí. Nabídku zaměstnaneckých benefitů má širokou. „Jedním z nejoblíbenějších benefitů je mezi zaměstnanci příspěvek na životní pojištění, který v současné době čerpá 77 % všech zaměstnanců. Není nabízen všem pracovníkům, ale až těm, kteří jsou ve firmě dva roky a déle. V loňském roce jsme přispívali částkou ve výši 2,5 % průměrné mzdy dosažené zaměstnancem v předchozím roce. Protože se firmě daří, rozhodli jsme se letos příspěvek zvýšit na 2,8 %,“ vysvětluje flexibilní přístup firmy Jiří Velkoborský, generální ředitel VISHAY ELECTRONIC spol. s r.o.

Investice do vzdělávání zaměstnanců porostou
„Z výsledků průzkumu je patrné, že zájem o podporu vzdělávání jako o benefit poskytovaný pracovníkům, bude u zaměstnavatelů dále narůstat. Jeho rozšíření v příštím roce plánuje 11 % firem,“ uvedl Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR pro hospodářskou politiku a konkurenceschopnost. Mezi vzdělávacími programy připadá největší podpora na jazykové a PC kurzy (shodně je zaměstnancům nabízí 76 % firem), dále na využívání nových technologií či materiálů (67 %) a vedení a řízení lidí (66 %). „V průměru jsou na vzdělávání zaměstnanců vynakládána 2 % z obratu firmy. Nějakou formu vzdělávání dnes poskytuje 81 % firem, nicméně vzdělávání není určeno všem zaměstnancům. V průměru jej může využívat třetina zaměstnanců firmy,“ dodává Radek Špicar. Rozdílné jsou i investice do pracovníků dle jejich pozice ve společnosti. Na řadového zaměstnance připadá cca 3,5 tis. Kč ročně, na člena nižšího managementu 5,9 tis. Kč, na člena vyššího managementu kolem 10 tis. Kč a na top manažera 16 tis. Kč. Zajímavý je i přístup firem k výuce jazyků. Řada firem ji poskytuje i zaměstnancům, kteří cizí jazyky ve své práci nevyužijí.

Zaměstnanecké benefity: vývoj 2010 až 2014

O průzkumu
Průzkum Zaměstnanecké benefity 2014 ING Pojišťovny a Svazu průmyslu a dopravy ČR probíhal v červenci 2014 elektronickou formou na www.employeebenefits.cz. Již osmé vlny průzkumu se zúčastnilo 171 společností ze všech krajů České republiky, odvětví a velikosti.