Nádech, výdech pro zdraví a pohodu

10.10.2018

Umíte dýchat? Že to umí každý? Abyste se nedivili.

Když totiž nebudete brát dýchání jako samozřejmost, ale trochu se na něj zaměříte, dost vám to do života přinese.

Text: Jana Bohutínská            Foto: Archiv

V dospělosti umí většina z nás chodit, sedět, ležet a spát… a taky dýchat, protože bez kyslíku to prostě nejde. Všechno to ale často děláme nevědomě.

Nakřivo, skrčeně, povrchně

Trochu jiná otázka je, jestli to všechno děláme správně. Rozhlédněte se po ulici. Uvidíte lidi s ohnutými zády, vysunutou hlavou, s těžkými taškami přes rameno. Nebo kolik lidí se snaží alespoň o aktivní sezení se zapojením svalů? Víc se jich zhroutí do židle a soustředí se na práci, televizi, cokoliv. Na to, že mají nějaká záda, páteř, nohy a ruce, nemyslí, dokud je něco z toho nezačne pekelně bolet. O sezení se mluví jako o zabijáku, který zkracuje život a (spolu)způsobuje tolik zdravotních potíží a nemocí, že vás z toho raz dva popadne panika. Zvlášť pokud hodně sedíte. Mimochodem, co teď děláte? Sedíte? Tak vidíte.

Nebo se zeptejte ve svém okolí, co dělají lidi, když vylezou ráno z postele. Zřejmě vás čekají litanie o spánkové deprivaci, únavě, bolestech. A pak to zkuste ještě s dechem. Vsadím se, že hodně z nich se na vás bude dívat dost nechápavě, když s nimi budete chtít probrat jejich dechové vzorce. Na dech nemyslí většinou nikdo. A přitom by nám to kolikrát prospělo a pomohlo.

Dech je život a život je dech

Pokud si otevřete Wikipedii, zjistíte, že dýchání „je proces výměny plynů, zejména kyslíku a oxidu uhličitého, mezi organismem a jeho externím prostředím. Projevem tohoto procesu navenek je dech“. Člověk při dýchání spotřebovává kyslík a vydechuje oxid uhličitý. Skrze dýchání tak je v přímém spojení s okolním prostředím.

Nechme teď stranou ekologické aspekty, tedy to, jaký vzduch vlastně dýcháme. A zaměřme se na to, jak lidé k dýchání vědomě přistupují. Těžko přitom opominout jogínskou praxi, kde mají dechové techniky a cílená kontrola a regulace dechu podstatné místo. Jak připomíná Ananda Balayogi Bhavanani s odvoláním na staré indické texty, „dech je život a život je dech“.

Chce to klid? Tak si dýchej

Rozdíl mezi každodenním, často povrchním dýcháním a hlubokým dechem si může každý uvědomit soustředěným dýcháním do břicha nebo hrudníku. „Dýchání je nejrychlejší, nejlevnější a nejúčinnější cesta ke klidu ve chvílích napětí, vyrovnání se s tlaky okolí a zlepšení našeho celkového zdravotního stavu a pocitu tělesné a duševní pohody,“ píše psycholog, psychoterapeut a lektor Michal Petr na svém blogu.

Upozorňuje přitom, že špatné dýchání má taky svoje následky – nižší výkonnost plic, omezený přívod kyslíku do mozku, vyšší tlak, rozhašený žaludek a tak dále. Což jsou argumenty, proč se vlastním dechem vážně zabývat. Správné dýchání je narušováno špatným držením těla. Kruhem se vracíme na začátek, k chůzi, sezení a ležení.

Co můžete prodýchat?
 

Stres, spojený s trémou, nervozitou, napětím, úzkostí, panikou. Snaha seznámit se se svým dechem a naučit se s ním pracovat vám může dát výbavu, která se hodí třeba při pracovní prezentaci, když jdete na rande nebo někoho žádáte o ruku.

Zároveň zapojte myšlení. Vezměte si k srdci, co tvrdí zdravotní psycholožka Kelly McGonigalová: Stres škodí hlavně tehdy, když v jeho škodlivost věříte. „Pokud změníte své smýšlení o stresu, změníte také reakci svého těla na stres.“ Tak se nebojte a prodýchejte to.

Přihlásit se k odběru novinek

Nejnovější články

Mohlo by vás zajímat

Otestujte si svoji kondici

Odpovězte na pár jednoduchých otázek a hned zjistíte, jak jste na tom s kondicí.

Spustit test kondice

Jsme tu pro vás!

Uvažujete jak sebe, nebo svou rodinu zabezpečit pro případ nepříznivých situací?
Neváhejte nás kontaktovat!
Rádi vám se vším poradíme a
zodpovíme vaše dotazy.