Seriál Jídlem proti rakovině díl 2.: Rajčata

08.07.2016

Rajská jablíčka jsou důležitou součástí našeho jídelníčku především proto, že obsahují důležité antioxidanty, které chrání organismus před škodlivými volnými radikály, a tím významně přispívají k prevenci rakoviny.

Ve druhém díle našeho seriálu vás seznámíme s potravinou, která obsahuje tolik vitamínů a dalších zdraví prospěšných látek jako žádná jiná. Navíc je to potravina velice variabilní, a tudíž ji můžete jíst každý den, a pokaždé to bude něco jiného. Třešničkou na dortu je pak fakt, že neobsahuje téměř žádné kalorie, takže ji můžete sníst, kolik chcete, a to bez obav o svou štíhlou linii.

Jak už jistě správně tušíte dnešní díl našeho seriálu bude věnovaný rajčatům. Kde se u nás vlastně rajská jablíčka vzala? Tyto šťavnaté plody pěstovali už Mayové, a do Evropy je přivezli španělští mořeplavci. Rajčata si na starém kontinentu získala velkou oblibu a především ve  Středomoří  velmi rychle „zdomácněla“.

Rajská jablíčka jsou důležitou součástí našeho jídelníčku především proto, že obsahují důležité antioxidanty, které chrání organismus před škodlivými volnými radikály, a tím významně přispívají k prevenci rakoviny. Lykopen je při ochraně našich buněk dokonce desetkrát účinnější než beta-karoten obsažený v mrkvi.  Jsou také bohatým zdrojem vitamínů a minerálních látek, které chrání naše srdce.  Pozitivní účinek mají také při léčení infekcí močových cest a močového měchýře.

Nejdůležitějším antioxidantem, který rajčata obsahují, je látka nazývaná lykopen. Ten je velmi účinným bojovníkem proti vzniku mnoha druhů rakoviny, především prsu a děložní sliznice u žen a prostaty u mužů.

Na pravidelný příjem lykopenu bychom měli dbát především proto, že jeho dlouhodobý nedostatek v těle je spojen nejen s poškozením buněk a se zvýšeným rizikem vzniku různých forem rakoviny, ale také s vyšším rizikem chronických zánětů, diabetu a dalších souvisejících nemocí.

Lepší nálada díky rajčatům? Ano!

Rajská jablka, kromě jejich vlivu na prevenci rakoviny, působí příznivě v podstatě na celý náš organismus. Vitamín C v nich obsažený chrání srdce, vitamínu B7 podporuje krvetvorbu a prospívá pokožce, vlasům i nehtům a vitamín A posiluje zubní sklovinu. Rajčata podporují látkovou výměnu, pomáhají při tvorbě zdravé kůže i stavbě nových vaziv a také posilují sliznice v celém těle. Díky dalším látkám v nich obsaženým omlazují buňky, zlepšují oběhové potíže a dokonce zlepšují kvalitu spánku.

Rajčata jsou mimo jiné bohatá i na kyselinu listovou, které mají nedostatek především těhotné ženy. Najdeme v nich i draslík, působící vylučování vody a moči z těla, a také zinek, který je důležitý pro tvorbu hormonů. Není divu, že jsou často označována za elixír mládí.

V rajských plodech se dále nachází tyramin, tedy látka, která zvyšuje hladinu cukru v krvi a krevní tlak, působí dráždivě na hladké svalstvo a dokonce zlepšuje náladu. Čím zralejší plod, tím více tyraminu obsahuje.

Rajčatové menu

Předkrm: Rajčata plněná sýrem cottage
Budete potřebovat: 8 rajčat, 300  g sýra cottage, 2 stroužky česneku,  4 lžíce strouhaného parmazánu, nasekané bylinky (tymián, pažitka), sůl a pepř
Postup: Rajčata omyjeme, navrchu seřízneme a vnitřek vydlabeme. Vršky si schováme, později je použijeme jako pokličky. Dužinu dáme do misky a vmícháme sýr cottage, česnek, bylinky a parmazán. Směsí naplníme rajčata a přiklopíme vršky.

Polévka: Tomatová polévka

Budete potřebovat: 2 lžíce olivového oleje, malou cibulku, 1 litr drůbežího nebo zeleninového vývaru, 500 g čerstvých oloupaných a  nakrájených rajčat, nebo plechovku loupaných krájených rajčat, 25 g studeného másla, 4 lžíce 12% smetany, špetku skořice, sůl, pepř a  čerstvý nebo sušený tymián na dochucení
Postup: Pokud používáme čerstvá rajčata, nejprve uvaříme vodu, ve které blanšírujeme rajčata (naříznutá je vhodíme krátce do teplé vody). Z rajčat následně odstraníme slupku a nakrájíme na malé kousky. Na oleji v hrnci krátce osmahneme cibulku a zalijeme ji horkým vývarem. Vsyp­eme rajčata a podle potřeby lehce osolíme, opepříme a přidáme trochu tymiánu. Polévku za občasného míchání vaříme asi dvacet minut na mírném ohni. Vařečkou při tom o stěny hrnce drtíme případné kousky rajčat – zelenina by se měla rozvařit co nejvíc do hladka.  Po dovaření můžeme polévku ještě rozmixovat, aby byla dokonale hladka. Pote do ní vhodíme studené máslo nakrájené na kousky, zamícháme a dochutíme kořením a solí. Před podáváním polévku ozdobíme pomocí lžíce kopečkem smetany.

Hlavní jídlo: Rajčatové rizoto
Budete potřebovat: 4 cibule, 250 g rýže, mletý pepř, 5 lžic olivového oleje, 100 g parmazánu, 700 g rajčat, sůl, 50 cl masového vývaru
Postup:  Uvaříme vodu, ve které blanšírujeme rajčata (naříznutá je vhodíme krátce do teplé vody). Z rajčat následně odstraníme slupku a nakrájíme na malé kousky. V hrnci rozehřejeme 2 lžíce olivového oleje, přidáme nakrájenou cibuli, necháme ji změknout a poté přidáme rajčata. Promícháme a  necháme pozvolna vařit 15-20 minut.  V hrnci trochu osmahneme rýži na  olivovém oleji. Jakmile bude rýže lesklá, přidáme směs cibule a rajčat spolu s ohřátým masovým vývarem, tak aby byla rýže ponořená. Osolíme a  opepříme. Promícháme a necháme odklopené. Necháme pozvolna vařit na  mírném ohni dalších 18-20 minut. V případě potřeby podlijeme vývarem. Servírujeme se strouhaným parmazánem.

Salát: Salát Caprese

Budete potřebovat: 400 g rajčat, 200g mozzarelly, panenského olivového oleje, bazalku, sůl a pepř
Postup: Rajčata i mozzarellu nakrájíme na zhruba tenké plátky a střídavě rozložíme do kruhu či na talíř. Posypeme lístky bazalky a zakápneme kvalitním extra panenským olivovým olejem. Dochutíme solí a pepřem.

Přihlásit se k odběru novinek

Nejnovější články

Mohlo by vás zajímat

Otestujte si svoji kondici

Odpovězte na pár jednoduchých otázek a hned zjistíte, jak jste na tom s kondicí.

Spustit test kondice

Jsme tu pro vás!

Uvažujete jak sebe, nebo svou rodinu zabezpečit pro případ nepříznivých situací?
Neváhejte nás kontaktovat!
Rádi vám se vším poradíme a
zodpovíme vaše dotazy.